Presentació del llibre '¿Tienen patria los obreros? Rosa Luxemburg y la cuestión nacional (1893-1918)', de Joan Tafalla i Alejandro Andreassi

A l’acte van assistir els autors del llibre, els historiadors Joan Tafalla i Alejandro Andreassi, i va ser presentat per Dolors Llobet, secretària d’Estudis, Cultura i Memòria de CCOO de Catalunya i patrona de la Fundació Cipriano García.

Aquest llibre se centra en el posicionament de Rosa Luxemburg sobre la qüestió nacional i el dret d’autodeterminació i el debat al si del marxisme entre el 1848 i el 1918. Els autors han passat de l’examen de les posicions de l’autora a l’anàlisi dels debats al voltant d’aquesta qüestió en el món del moviment obrer d’arrel socialdemòcrata anterior i immediatament posterior a la Gran Guerra. Han comprovat que al món del pensament teoricopolític inspirat per Marx i Engels el tractament de la qüestió nacional, lluny de ser homogeni i consensuat, va portar a postures divergents i fins i tot antagòniques que no només van tenir a veure amb les coordenades teòriques del marxisme sinó també amb el context històric polític de cada conjuntura. El llibre mostra com Rosa Luxemburg es va ocupar inicialment de manera molt activa en el rebuig a la independència de Polònia i va culminar l’evolució del pensament rebutjant el dret d’autodeterminació en l’àmbit europeu, i especialment respecte a la situació a Rússia. El llibre mostra i analitza els debats que va mantenir amb Kazimierz Kelles-Krauz, Karl Kautsky i V.I. Lenin.

Podeu veure el vídeo en el següent enllaç

31/01/2022